Książki Kultura Lifestyle Media Wydarzenia

Walka o czytanie – kampanie społeczne na ratunek

CWR-blog(03.06)
newsletter-680x680

   Tyrion Lannister, jeden z bohaterów sagi „Gra o tron”, twierdził że umysł potrzebuje książek, tak jak miecz potrzebuje kamienia do ostrzenia. Aby więc nasz oręż nie stępiał zupełnie, powstają kolejne kampanie społeczne, mające na celu popularyzację czytelnictwa.

   A jest co popularyzować! Czytanie książek ma zbawienny wpływ na wiele aspektów naszego życia. Trenuje wyobraźnię, wzbogaca słownictwo, wreszcie poszerza naszą wiedzę na wielu płaszczyznach. Jakie inne hobby może się pochwalić równie dużym wachlarzem zalet? A jednak kolejne badania organizowane co roku przez Bibliotekę Narodową pokazują, że z czytelnictwo w Polsce nie ma się najlepiej. Aż 63% Polaków przyznało się, że nie przeczytało w 2015 roku ani jednej książki. Jesteśmy pod tym względem daleko za Europą Zachodnią, czy nawet sąsiednimi Czechami, gdzie powyższy odsetek wyniósł tylko 19%.

   Możemy oczywiście załamywać ręce i złorzeczyć, ale niewiele to da. Możemy też zakasać rękawy i promować czytelnictwo na tyle energicznie, by za rok nasze wyniki poszybowały w górę!

   A wzorów, na których można się oprzeć, jest sporo. Amerykanie już w 1991 roku z powodzeniem użyli mediów do promowania książek. Akcja „Feed your head”, transmitowana przez stację MTV, wykorzystywała nazwiska znanych aktorów. W trwających około minutę spotach czytali oni dzieła klasyków, zachęcając w ten sposób młodzież do spojrzenia na książkowe półki. Podobny cel przyświeca kampanii „One city one book”, która od 1998 roku pojawia się i znika w różnych miastach Stanów Zjednoczonych. W jej ramach mieszkańcy wybranej metropolii są zachęcani do dyskusji w miejscach publicznych na temat konkretnej, promowanej przez akcję książki.

   Jak podobne inicjatywy wyglądały dotychczas nad Wisłą?

   W 2001 roku wystartowała kampania społeczna „Cała Polska czyta dzieciom” organizowana przez fundację „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom” (obecnie „ABCXXI – Program Zdrowia Emocjonalnego”). Jej twórcy nieprzerwanie promują czytanie najmłodszym książek przez rodziców przynajmniej 20 minut dziennie. Zachęcają do tego zarówno spoty filmowe, jak i różnego rodzaju konkursy oraz wydarzenia lokalne, odbywające się pod szyldem kampanii.

   Spośród akcji kierowanych do starszych odbiorców najszerszym echem odbiła się ostatnio kampania „Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka”. Uczestniczące w niej znane osoby pióra i ekranu pozowały do zdjęć w łóżkach, wraz ze swoimi ulubionymi książkami. Uwiecznione na plakatach, zachęcały do czytania swoistym szantażem, rodem z komedii Arystofanesa. Pomysł Grupy Twórczej QlubXsiążkowy chwycił na tyle, że został nawet uznany najlepszą tego typu kampanię społeczną 2011 roku przez uczestników plebiscytu na portalu kampaniespołeczne.pl.

   Już pobieżna lektura powyższego portalu pokazuje, że akcje promujące czytelnictwo wśród Polaków to nie tylko krzykliwe plakaty i pierwsze strony gazet. Kampania „Czyta, bo ma daleko do domu” uzmysławia odbiorcom, że warto do czytania wykorzystywać chwile, w których teoretycznie marnujemy czas. Joanna Pawłowska, autorka akcji,przekonuje że dojazd pociągiem lub autobusem do pracy może być doskonałą okazją do nadrobienia książkowych zaległości.

   Z kolei kampania „Książka w podróży” idzie jeszcze dalej. Bo dlaczego ograniczać czytanie książek tylko do granic kraju? Pozostawienie polskich książek w dowolnym miejscu na świecie wraz z dedykacją, może być doskonałą okazją do wzbogacenia czyjejś podróży, a także poznania historii innych ludzi. Kampanią zainteresowały się polskie wydawnictwa, a także blogerzy podróżniczy. Jest więc duża szansa, że przebywając na zagranicznym wyjeździe znajdziecie pozostawioną przez kogoś w restauracji, bądź hotelu polską książkę!

   To tylko kilka kampanii społecznych mających na celu podniesienie poziomu czytelnictwa w Polsce. Warto odwiedzić od czasu do czasu portal kampaniespołeczne.pl, by przekonać się, że chętnych do działania w tym kierunku jest bardzo wielu, co więcej, pomysłów im nie brakuje. Możemy im pomóc nie tylko biorąc udział w podobnych akcjach, ale przede wszystkim czytając, czytając i jeszcze raz czytając książki!

newsletter-680x680

WordPorn

wp1 wp2 wp3